O nas: Akademia Społecznej Inspekcji Pracy

© Akademia SIP jest marką należącą do Fundacji Akademia Społecznej Inspekcji Pracy.
Marka podlega ochronie prawnej, wszelkie prawa zastrzeżone.

Celem powołania Akademii Społecznej Inspekcji Pracy jest realizacja działalności naukowej, naukowo-technicznej i oświatowej, a także działalność w zakresie ochrony zdrowia i życia pracowników oraz ochrony środowiska, w szczególności wspieranie w zakresie szkoleń i poradnictwa związków zawodowych, społecznej inspekcji pracy i innych organizacji społecznego nadzoru nad warunkami pracy i respektowania praw pracowniczych.

Realizujemy powyższe cele poprzez:
– promowanie kultury bezpieczeństwa pracy w zakładach;
– promowanie dobrych praktyk w zakresie podnoszenia poziomu bezpieczeństwa pracy;
– udzielanie porad społecznym inspektorom pracy, pracownikom, członkom związków zawodowych oraz wszystkim działaczom społecznym w zakresie bezpieczeństwa pracy, zapobiegania wypadkom oraz przestrzegania praw pracowniczych;
– prowadzenie działalności wydawniczej;
– organizowanie paneli wymiany wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk;
– organizowanie konferencji, sympozjów, spotkań, konkursów;
– udział w konferencjach, targach, forach;
– współpracę ze szkołami wyższymi i instytutami badawczymi oraz partnerami zajmującymi się problematyką prawa pracy, w tym bezpieczeństwa i ochrony pracy;
– promowanie wiedzy i fachowości społecznych inspektorów pracy poprzez dobrowolną certyfikację kompetencji w zakresie znajomości i stosowania przepisów prawa pracy, w szczególności dot. bezpieczeństwa i higieny pracy;
– współpracę z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami działającymi w sferze prawa pracy, w szczególności w sferze ochrony zdrowia i życia człowieka w środowisku pracy;
– wspieranie działań innych organizacji, osób, firm i instytucji zgodnych z celem działania Fundacji;
– wskazywanie kierunków zmian w aktach prawnych związanych z działalnością społecznej inspekcji pracy, opiniowanie projektów aktów prawnych w tym zakresie oraz udział w pracach nad kształtem przyjmowanych rozwiązań w toku prac legislacyjnych;
– popularyzowanie w społeczeństwie znajomości przepisów prawa pracy oraz promowanie idei społecznej odpowiedzialności w kształtowaniu bezpiecznych warunków pracy;
– podejmowanie działań w zakresie integracji środowiska społecznej inspekcji pracy, związków zawodowych, pracodawców, służb BHP, urzędów, instytucji, środowiska naukowego i innych organizacji działających na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy;
– organizowanie wydarzeń edukacyjno-oświatowych i integracyjnych związanych z działalnością Fundacji w formach wyjazdowych oraz w miejscu zamieszkania;
– współpracę z organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz innymi organizacjami i instytucjami w zakresie działalności statutowej.

Głównym zadaniem Akademii SIP jest organizowanie i przeprowadzanie szkoleń dla partnerów społecznych, w szczególności dla społecznych inspektorów pracy z zakresu:
– prawa pracy, w tym bhp,
– badania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy,
– prewencji wypadkowej,
– działalności związków zawodowych,
– działalności społecznej inspekcji pracy,
– udzielania pierwszej pomocy,
– innych szkoleń, kursów i webinarów w tematach związanych ze społecznym nadzorem nad warunkami pracy.